maanantai 5. elokuuta 2019

Don't cry because it's over. Smile because it happened.

Okei, otsikko saattaa kuulostaa dramatisoinnilta, mutta ajatus on surullinen. Lauantaina oli viimeinen pt-tunti vähään aikaan. Uskon, että olen oppinut Marikalta kaiken millä pystyn itse jatkamaan yksin eteenpäin.
Lauantaina otettiin seca-kehonkoostumusmittaus. Ensimmäistä kertaa ainakin 3 vuoteen (varmasti pidempäänkin) sisäelinten ympärillä oleva epäterveellinen viskeraalimen rasva on normaalin rajoissa! Siis aivan mahtavaa!

Rasvaprosenttini oli jotain n. 28%. KuntoPlussan mukaan: Karkeasti arvioiden naisilla rasvaprosentin olisi hyvä olla 21–36 %:n ja miehillä 8–25 %:n välillä.
Tämä tarkoittaa sitä, että rasvaprosenttini alkaa olla normaali. Toki tässä ei ole otettu pituutta huomioon, mutta onneksi ollaan tuon suosituksen puolessa välissä. 

Pt-tuntien loputtua itselleni jäi tavoitteeksi painoindeksin ja vyötärönympäryksen normaaliksi saaminen. Kummassakaan ei ole paljoa jäljellä. Aion keskittyä syömään enemmän hedelmiä ja kasviksia. Kesällä niiden syöminen jäi aika vähälle, mikä on sinänsä erikoista, koska olin kuvitellut, että niitä juuri tulee syötyä. 

torstai 1. elokuuta 2019

Thousands have lived without love, no one without water.

Asiaa vedestä ja nesteytyksestä. Itse olen tässä kesän aikana huomannut, että veden juonti tuppaa jäämään taka-alalle. Saatan herätä keskellä yötä siihen, että nyt on hirveä jano.

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suositus veden juomiselle on 1-1,5 litraa päivässä.

Voin itse (rehellisesti ja huonolla omatunnolla) todeta, että oma vedenjuonti on aivan liian vähäistä. Välillä saattaa mennä päiviä, etten edes muista, että pitäisi juoda pelkästään vettä. Ulkomailla tuli huomattua tämä, sillä hanavettä ei viitsinyt juoda. Koko ajan piti olla ostamassa uusi vesipullo/täyttämässä vanha jättitonkasta. Samalla tuli mieleen muovisaasteet kaikista vesipulloista, joita ostettiin kaupasta. Mahdollisimman paljon yritimme hyödyntää ns. 5-10 l tonkkaa josta sitten täytimme pienemmät vesipullot mukaan.

Miksi sitä vettä sitten täytyisi juoda niin paljon? 1-1,5 litraa tosin ei kuulosta paljolta, mutta sen saavuttamiseksi on tehtävä oikeasti töitä ja ajateltava veden hyötyjä. 
  • Vesi ylläpitää nestetasapainoa ja säätelee kehon lämpötilaa.
  • Veden juonti tukee ruoansulatusta.
  • Vesi kuljettaa ja imeyttää ravintoaineita ja poistaa aineenvaihduntatuotteita. 
Ravintolassa syödessä tulee helposti valittua ruokajuomaksi lasi limua, viiniä tai muuta alkoholipitoista juotavaa. Alkoholi kuivattaa vielä enemmän, ja tästä syystä itse yritin pitää huolen, että juon yhden lasin vettä jokaista alkoholijuomaa kohden päivässä. 

Olen pitkään etsinyt hyvää lasikannua, johon voisi tehdä makuvesiä ja laittaa jääkaappiin. Rakastan kurkun ja mintun makuista makuvettä. Valitettavasti en ole löytänyt vielä sopivaa lasikannua. Kaupoissa ne ovat joko tosi kalliit, tai sitten valikoimasta löytyy vain muovisia. 


keskiviikko 10. heinäkuuta 2019

Every summer has a story.


Urheilu kesällä ulkona on jotai nii parasta! Nyt on loma ja ei tarvitse miettiä ihmeempiä. Voi lähteä metsään lenkille ja löytää mitä ihmeellisempiä paikkoja vaikka "tietää jo kaiken asuinpaikastaan".
Mistä tahansa paikasta saa oman pienen leikkikentän, niin kuin 15 vuotta sitten. Mielikuvitus (ja kehon kestävyys) on vain rajana. Aion nauttia jokaisesta kesäpäivästä aina parhaalla uskomallani tavalla.






keskiviikko 3. heinäkuuta 2019

Summertime training is all about motivation, inspiration and ways to make it fun!

Kesä menee vauhdilla eteenpäin... Kesäkuun tavoitteena oli saada keskimääränen kulutusprosentti 100 %. Pääsin 92% asti, sillä 2 mökkiviikonloppua sateessa ja ns. ilman ranneketta esti kaiken. Uskon kyllä, että keskimääränen oli yli 100%, sillä uin ja touhusin kaikkea ilman kelloa.
Eilen oli toisiks vika pt-tunti. Tehtiin poikkeuksellisesti eri ohjelmaa, kokokroppa käytiin silti läpi.
Alotettiin suorin jaloin maastavedolla, 10kg painot ja pientä pumppausta. Tekniikkaa haltuun, niska pitkänä ja katse alas. Jalat suht lähellä toisiaan.
Tästä toivoin penkkipunnerrusta, siihen jopa lisättiin painoja n. 2kg per puoli. Tärkeet ohjeet oli rinta rottingille, keskisormet ekan tangon viivan kohdille, jalat tukevasti maahan. Ylöstyönnössä ei saa työntää lukkoon, eikä ranteet taittua liikaa.
Penkin jälkeen kävästiin vanhas kunnon prässissä, jossa pumppailtiin vähä lisää jalkoja. Painot tais olla 2 x 15kg ellei jopa 2 x 25kg.
Prässistä mentiin "purjosoutuun" eli siihen, jossa maataan osittain mahallaan ja vedetään paino päässä olevaa tankoa ylöspäin. Selkä taas kaarella, ettei lysähdetä alas, hartiat alas, lapatuki ja veto kapeimmalla otteella. Paino taisi olla 5kg ja toistoja 3 x 15.
Oli hyvä ottaa vähän vaihtelua treeniin.
Tän jälkee kävin vielä juoksemassa 15min, kulutus oli jo täynnä salin jälkeen, mutta pieni hiki oli hyvä saada pintaan. Päivän kokonaiskalorit oli melkein 2500. Aika jees heinäkuun ekaks päiväks!

tiistai 25. kesäkuuta 2019

100 % split

Kesäkuu on täynnä tavotteita, tässäkin yksi. Yritän vetää kesäkuun aktiivisuuden yli 100% keskimäärin! Tällöin väliin mahtuu lepopäiviä, eikä aina tarvitse painaa täysillä.
Kesällä kuuluu myös levätä ja ottaa rennosti. Viikonloppuna oli spagaatti workshop tankosalilla (ilman tankoja). Nyt on kuollut olo osittain ehkä sen takia, osittain koko viime viikon. Siellä oli mm. lenkki, salipäiviä, ratsastusta ja tankoilua ns. arkiaktiivisuuden lisäksi.

torstai 6. kesäkuuta 2019

Be happy with what you have while working for what you want.

Kaikki ketkä on vähänkin seurannut mun tekemisiä irl tietävät, että haluan oman tangon. Tähän on mahdollisuus kesällä kun muutetaan omaan asuntoon, eikä tarvitse murehtia takuuvuokria.
 Pohdinnassa tällä hetkellä, että ostanko 42 vai 48 mm paksun. Molemmissa on hyviä ja huonoja puolia, mutta olen huomannut käsipitojen olevan itselleni vaikeampia, joten turvallisuussyistä alan kallistua 42 mm paksuun. Todennäköisesti ongelmaksi on jatkossakin käsipidot (jatkettu perhonen yms.) joten näitä on helpompi päästä harjoittelemaan itse ohuella tangolla ja sitten tunnilla siirtyy paksuun.
Eilen coreotunnilla tuli niin kuuma, että palomieskään ei meinannut onnistua ja melkein lensin pois tangolta pyörähdyksen aikana. Yritä nyt sit tekniikkatuntia tuon jälkeen! Onneksi keksin vaihtaa ohuemmalle tangolle ja tuli varsin onnistunut tunti! Pääsin supermieheen 2 eri reittiä ja pyörähdyksissä "pysyin kyydissä". Ainoastaan kaksosen variaatio "pretzelissä" kylkipito lähti kun yritin keskittyä ottamaan jaloista kiinni, mutta sain stopattua ja liu'uttua alas onnistuneesti :D


tiistai 4. kesäkuuta 2019

When it's (not) all about summer.

Onko ihan normaalia, että kesä ei ole suosikki vuodenaika? On joo kivaa kun on lämmin ja aurinko paistaa (kerran kesässä) ja on valosaa ja loma. Paitsi, että nyt sataa kaatamalla, olen matkalla töihin ja lomaan on vielä yli kuukausi.

Onneksi aurinko on jo näyttäytynyt pari kertaa tänä vuonna :)





Don't cry because it's over. Smile because it happened.

Okei, otsikko saattaa kuulostaa dramatisoinnilta, mutta ajatus on surullinen. Lauantaina oli viimeinen pt-tunti vähään aikaan. Uskon, että o...